Drukuj

Letnie Obozy Naukowe - Warszawa, na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego119 uczniów i uczennic V klas z małych, wiejskich szkół podstawowych przyjechało w lipcu 2012 roku do Warszawy na trzy pięciodniowe turnusy Letnich Obozów Naukowych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie uczniów. Zaprosiliśmy na nie po jednym uczniu z każdej szkoły objętej projektem "Z Małej Szkoły w Wielki Świat". Obozy, podobnie jak rok wcześniej, zorganizowała Fundacja Civis Polonus.

Wyjazd na Letni Obóz Naukowy jest swoistą nagrodą i wyróżnieniem dla uczniów najbardziej aktywnych, zaangażowanych i ciekawych własnej okolicy i świata. Bardzo nam zależało, aby podczas pobytu w Warszawie nasi goście poznali miejsca ciekawe, ważne i inspirujące. Stworzyliśmy okazję do odwiedzenia instytucji politycznych, gospodarczych, kulturalnych i naukowych, pokazaliśmy miejsca przyjazne mieszkańcom i turystom.

Spędzaliśmy dni niezwykle intensywnie, by chłonąć wszystko, co oferuje stolica. Nie zapomnieliśmy także o parkach, gdzie wypoczywaliśmy, ciesząc się zielenią, a po całym dniu zwiedzania, pełni wrażeń, mogliśmy wyciszyć się w spokojnym, podmiejskim hotelu. Spędzane tam wieczory były też czasem na refleksję, zebranie myśli i wrażeń z całodziennych wycieczek, po to by jak najdłużej zostały w pamięci uczestników.

 

Dzień pierwszy

Obozy społeczno-obywatelskie - dzień pierwszy[dzien1_2][dzien1_3][dzien1_4][dzien1_5][dzien1_6][dzien1_7][dzien1_8]Po długiej podróży autokarem i serdecznym powitaniu zapraszaliśmy dzieci na obiad do stylowej i modnej wśród warszawiaków restauracji. Pokrzepieni posiłkiem, uczniowie zasiadali w reprezentacyjnej sali Rudniewa w Pałacu Kultury i Nauki, gdzie poznawali założenia programu Letnich Obozów Naukowych. Został on zaprojektowany tak, by każdy dzień był nie tylko przyjemny, ale i odkrywczy.

Dlatego już pierwszego dnia wjechaliśmy na taras widokowy PKiN, by z dużej wysokości po raz pierwszy obejrzeć bogactwo i różnorodność Warszawy. Dzieci były zachwycone. Wiedząc, że uczniowie zupełnie się nie znają, pierwszy wieczór poświęcaliśmy integracji, poznaniu siebie i ustaleniu "kontraktu", który obowiązywał wszystkich - zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Po pełnym emocji dniu dzieciom trudno było zasnąć.

 
Dzień drugi

Obozy społeczno-obywatelskie - dzień drugi[dzien2_14][dzien2_15][dzien2_19][dzien2_11][dzien2_13][dzien2_16][dzien2_17][dzien2_18][dzien2_10][dzien2_09][dzien2_20][dzien2_21][dzien2_22] Swoje drzwi otwierały dla nas najważniejsze instytucje, w których uczniowie poznawali proces tworzenia prawa. O roli w nim rządu i premiera uczniowie dowiadywali się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Proces uchwalania ustaw mogliśmy prześledzić podczas wycieczki po gmachu Sejmu. W Pałacu Prezydenckim młodzież poznawała wpływ głowy państwa na tworzenie prawa. Intensywny dzień kończyliśmy wizytą w Trybunale Konstytucyjnym.

Cenną pamiątką wieńczącą dzień był egzemplarz Konstytucji RP, który otrzymał każdy uczestnik.

 
Dzień trzeci

Obozy społeczno-obywatelskie - dzień trzeci[dzien3_24][dzien3_25][dzien3_27][dzien3_26][dzien3_28][dzien3_29]W pierwszej połowie dnia zajmowaliśmy się rolą i wpływem mediów na życie publiczne i próbowaliśmy zainteresować dziennikarzy tematem "Jak przedłużyć wakacje". W redakcjach "Polityki" i Polskiej Agencji Prasowej uczniowie zadawali mnóstwo pytań i mogli dowiedzieć się, na czym polega praca dziennikarza, jak powstaje informacja i jak jest przetwarzana, a także przyjrzeć się pracy grafików komputerowych.

Wizyty okazały się bardzo inspirujące, a wielu uczniów deklarowało, że zostanie dziennikarzem, felietonistą bądź fotografem. Zieleń i klimat ogrodów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego pozwoliły nam odpocząć przed zwiedzaniem Centrum Nauki Kopernik, gdzie z nową energią mogliśmy dotykać, słuchać i doświadczać. Ta najbardziej nowoczesna placówka ukazująca związek nauki z kulturą i codziennością pochłonęła uczniów bez reszty.

 
Dzień czwarty

Obozy społeczno-obywatelskie - dzień czwarty[dzien4_31][dzien4_32][dzien4_33][dzien4_34][dzien4_35]W przedostatnim dniu poznawaliśmy bliżej Warszawę - jej historię i teraźniejszość. Podczas gry miejskiej, której wielką planszą było warszawskie metro, uczniowie rozwiązywali zagadki o stolicy, by dzięki dobrym odpowiedziom przejechać na kolejną stację. Była to świetna okazja do poznania planu dzielnic Warszawy i ich nazw, a także do zorientowania się, jak daleko od stolicy mieszkają uczniowie. Poruszanie się metrem w godzinach szczytu, w tłoku, było wyzwaniem, ale i okazją do obserwacji mieszkańców stolicy.

Historię Warszawy przybliżali nam animatorzy w Muzeum Powstania Warszawskiego i w Domu Spotkań z Historią. Odbywaliśmy także spacer Traktem Królewskim.

 
Dzień piąty

Obozy społeczno-obywatelskie - dzień piąty[dzien5_37][dzien5_38][dzien5_39][dzien5_40][dzien5_41][dzien5_42]Celem ostatniego dnia było ukazanie Warszawy jako miasta biznesu i przedsiębiorców. Uczniowie przyglądali się pracy korporacji telekomunikacyjnej i zgłębiali tajniki nowoczesnych technologii stosowanych w telekomunikacji. Odwiedziliśmy również siedzibę kancelarii prawniczej na 40. piętrze jednego z najnowocześniejszych biurowców w Warszawie - Rondo 1. W siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych sprawdzaliśmy kondycję firm i analizowaliśmy indeksy giełdowe.

Tego dnia zaczynaliśmy się też żegnać. Obozy kończyliśmy obiadem w Arkadach Kubickiego w Zamku Królewskim i podczas uroczystości w budynku Centralnej Biblioteki Rolniczej, mającej siedzibę w pałacu przy najbardziej reprezentacyjnej ulicy Warszawy - Krakowskim Przedmieściu. Każdy z uczestników otrzymał dyplom. Trochę łez i smutku pojawiło się podczas wieczornego spotkania pożegnalnego, a wielu uczniów nie chciało rozstawać się z nowymi kolegami i samą stolicą.

Wierzymy, że dzięki wizycie w stolicy i spotkaniom zaszczepiliśmy w młodych obywatelach ciekawość, ufność i otwartość na "wielki świat". Mamy nadzieję, że niebawem znów przyjadą w Warszawy i nie zdziwi nas, jeśli zrobią tu wielkie kariery.

Składamy podziękowania kierowniczkom i wychowawcom Letnich Obozów Naukowych za zaangażowanie, energię i opiekę, jaką otoczyli wszystkich uczniów.

 

Autorki: Karolina Pucek, Joanna Pietrasik i Olga Napiontek - Fundacja Civis Polonus

 

Do góry Wstecz