kawaleczek nieba dla mojej Mamy
Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Mapa strony Kanał RSS Kontakt
Finansowanie projektu - logo Fundusze Europejskie, Mazowsze oraz Europejski Fundusz społeczny
Witryna e-learningowa
Filmy o projekcie

Letnie Obozy Naukowe 2011Ojcowski Park Narodowy stał się w lipcu i sierpniu 2011 roku domem uczestników Letnich Obozów Naukowych rozwijających kompetencje matematyczno-przyrodnicze, zorganizowanych przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska.

Wspaniała aura Doliny Ojcowskiej sprzyjała nauce i zabawie, których celem było poznanie przyrody poprzez jej samodzielne odkrywanie i doświadczanie przez uczniów.

Taka forma nauki to doskonały sposób na wychowanie przyszłych badaczy, którzy będą odkrywać i chronić piękno otaczającego nas środowiska.

W czasie trzech turnusów (25-30 lipca, 1-6 sierpnia i 8-13 sierpnia), 110 uczniów, po jednym z każdej z małych szkół uczestniczących w projekcie, wędrowało po Ojcowskim Parku Narodowym, zastanawiając się, co spowodowało, że przed milionami lat powstała taka dolina, badając czy woda w rzekach, strumykach i źródełkach nadaje się do picia, a także odkrywając jak ukształtowany jest teren, jakie rośliny są typowe dla tej okolicy, czym są zjawiska krasowe.

Każdy z trzech pierwszych dni obozu był poświęcony innemu zagadnieniu:

[dzien1_1]Letnie Obozy Naukowe 2011 - dzień 1[dzien1_3][dzien1_4][dzien1_5][dzien1_6]Dzień pierwszy

Uczestnicy, wyposażeni w mapy, wędrowali w poszukiwaniu wody i pobierali jej próbki do badania. Każda z pięciu grup miała inne zadania - od pomiarów prędkości wypływu wody w licznych na terenie Ojcowa źródłach, po jej badania chemiczne i biologiczne w pracowniach ośrodka edukacyjnego OPN.

[dzien2_1][dzien2_2][dzien2_3][dzien2_4]Letnie Obozy Naukowe 2011 - dzien 2[dzien2_6][dzien2_7][dzien2_8][dzien2_9]Dzień drugi

Uczniowie poznawali miejscową roślinność i szukali odpowiedzi na pytania kluczowe, np. dlaczego ojcowskie buki nie rosną nad rzeką. Rozwiązywanie takich zagadek w czasie biegu na orientację, zdobywanie trofeów i tworzenie totemu przez każdą z grup wypełniły ciekawy i pracowity dzień.

[dzien3_1]Letnie Obozy Naukowe 2011 - dzien 3[dzien3_3][dzien3_4][dzien3_5][dzien3_6][dzien3_7]Dzień trzeci

Zapoznawaliśmy się z typowym dla Jury Krakowsko-Częstochowskiej zjawiskiem krasu i jego rolą w przyrodzie oraz rolą wody w powstaniu ponad 400 ojcowskich jaskiń. Podchody wyznaczyły ramy obszaru do badań. Tworzyliśmy legendy o ostańcach i badaliśmy bieg kropel wody w jaskini Łokietka.

 

Każdy dzień kończyły przygotowane przez uczniów prezentacje wyników ich prac w terenie. Uczestnicy mieli okazję podzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniami z wypraw. Pomysłowość autorów nie miała granic - powstały plansze, makiety okolicy i wierszowane prezentacje na temat ojcowskiego krasu. Uczniowie podkreślali również dodatkowe korzyści, które wpisali później w poobozowych ankietach, np.: "Nauczyłem się posługiwać busolą".

[dzien4_1][dzien4_2]Letnie Obozy Naukowe 2011 - dzien 4[dzien4_4]Dzień czwarty

Ostatnim punktem programu było zwiedzanie Krakowa - Wawelu, rynku i podziemnego muzeum w Sukiennicach. Także i tu nie zabrakło elementów związanych z badaniem i odkrywaniem zjawisk fizycznych - umożliwiła to m.in. wyprawa do krakowskiego Ogrodu Doświadczeń.

 

Pełne atrakcji dni kończyły ogniska, dyskoteki, konkursy plastyczne i ekologiczne. Podczas wieczoru pożegnalnego, uczestnicy każdego z turnusów otrzymali dyplomy, podziękowania i drobne upominki.

 

[dzien5_1][dzien5_2]Letnie Obozy Naukowe 2011 - zakończenie[dzien5_4]"Zrobię wszystko, żeby jeszcze tu wrócić" - tak podsumowało obozy wielu uczniów.

My, organizatorzy, wiemy, że mogliśmy wraz z dziećmi tak wspaniale spędzać czas dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników Ojcowskiego Parku Narodowego i kadry wychowawców – nauczycieli naszych Małych Szkół. Serdecznie im za to dziękujemy.

 

Autorka: Małgorzata Łuszczek, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska

Do góry Wstecz