kawaleczek nieba dla mojej Mamy
Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Mapa strony Kanał RSS Kontakt
Finansowanie projektu - logo Fundusze Europejskie, Mazowsze oraz Europejski Fundusz społeczny
Witryna e-learningowa
Filmy o projekcie

Kliknij w miniaturę okładki, by pobrać dokument.

 

Do góry Wstecz

 

Główną metodą stosowaną w projekcie "Z Małej Szkoły w Wielki Świat" do rozwijania wybranych trzech kompetencji kluczowych - społecznych i obywatelskich, matematycznych i przyrodniczo-technicznych oraz umiejętności uczenia się - jest metoda projektu edukacyjnego. Dwa zespoły autorskie, kierowane przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska i Fundację Civis Polonus, wspierane przez ekspertów, opracowały cztery zestawy scenariuszy projektów edukacyjnych:

 
  • projekty matematyczno-przyrodnicze dla klas 1-3 szkół podstawowych - 15 scenariuszy 16-godzinnych
  • projekty matematyczno-przyrodnicze dla klas 4-6 szkół podstawowych - 12 scenariuszy 20-godzinnych
  • projekty społeczno-obywatelskie dla klas 1-3 szkół podstawowych - 15 scenariuszy 16-godzinnych
  • projekty społeczno-obywatelskie dla klas 4-6 szkół podstawowych - 12 scenariuszy 20-godzinnych

W każdym z projektów jest rozwijana, przez systematyczne stosowanie oceniania kształtującego, umiejętność uczenia się.

Projekty edukacyjne są realizowane w zespołach międzyklasowych złożonych z trzech roczników (klasy I-III i IV-VI). Nauczyciele dostosowują scenariusze do potrzeb i możliwości uczniów oraz specyfiki środowiska. Opracowanie i realizacja tych samych scenariuszy w różnych szkołach pozwala na porównanie osiąganych rezultatów i badanie efektów projektu, jakim powinno być podniesienie poziomu wybranych kompetencji kluczowych.

Nauczyciele realizują projekty na podstawie przekazanego im pakietu scenariuszy, podczas planowych zajęć lekcyjnych (1/4 czasu przeznaczonego na każdy projekt) i zajęć dodatkowych (3/4 czasu). Taka metoda nauczania-uczenia się ma ich przygotować do stosowania w pracy dydaktycznej w małej szkole metod pozwalających na nowoczesną pracę w klasach łączonych.

Uczniowie realizujący projekty badają lokalne środowisko przyrodnicze i społeczne, wzmacniają więź ze wspólnotą lokalną, zmieniają swoje otoczenie w szkole i miejscu zamieszkania, "przy okazji" ucząc się.

Więcej o zasadach realizacji projektów można przeczytać w artykule Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej "Realizacja projektów w praktyce" dostępnym w pierwszej części każdego tomu.

 

Uwaga! Teksty i okładki scenariuszy znajdują się w zakładce "Scenariusze do pobrania".

 

Do góry Wstecz

 

Celem naszych działań jest zbudowanie szkolnego ruchu naukowego prowadzonego w małych, wiejskich szkołach podstawowych.

Wierzymy, że jest to możliwe, choć są oddalone od centrów naukowych, bibliotek i muzeów. Uważamy, że należy już od pierwszej klasy motywować dzieci do zainteresowania nauką, przez prezentację w atrakcyjny sposób jej osiągnięć i pokazanie, jak wykorzystujemy te osiągnięcia w życiu codziennym.

Przede wszystkim jednak warto zapoznać dzieci z metodą pracy naukowej, która ma służyć rozwojowi ich wiedzy, umiejętności uczenia się, wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania otaczającego świata. Ważne jest, aby uczniowie mogli nie tylko obserwować, jak inni stosują te zasady, ale także stosować je we własnych działaniach.

Na ruch naukowy Małych Szkół składają się trzy rodzaje działań:

  • Letnie Szkoły Odkrywców
  • Letnie Obozy Naukowe
  • Certyfikacja Małych Szkół Promujących Ruch Naukowy
 

Do góry Wstecz

 

Projekt "Z Małej Szkoły w Wielki Świat" realizuje Federacja Inicjatyw Oświatowych (lider) z partnerami: Fundacją Wspierania Aktywności Lokalnej Fala, Fundacją Partnerstwo dla Środowiska, Fundacją Civis Polonus i Szkołą Wyższą Przymierza Rodzin.

Czytaj więcej: O projekcie

 

Federacja Inicjatyw Oświatowych
(lider projektu)

Biuro:
ul. Śniadeckich 23 lok. 9
00-654 Warszawa
tel. 22 869 96 60, faks 22 869 96 68
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 
 

Czytaj więcej: Gdzie nas znaleźć?