kawaleczek nieba dla mojej Mamy
Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Z Małej Szkoły w Wielki Świat Mapa strony Kanał RSS Kontakt
Finansowanie projektu - logo Fundusze Europejskie, Mazowsze oraz Europejski Fundusz społeczny
Witryna e-learningowa
Filmy o projekcie
 
Dzieci w świecie nauki

Materiały edukacyjne związane z rozwijaniem ruchu naukowego w szkole podstawowej

 

Do góry Wstecz

 

 

W trzech kolejnych latach (2011-2013) podczas wakacji w każdej ze szkół uczestniczących w projekcie są organizowane pięciodniowe zajęcia poświęcone:

w 2011 roku - żywiołom (ziemia, woda, ogień, powietrze) i człowiekowi

w 2012 roku - zmysłom wzroku i słuchu, prądowi elektrycznemu, przestrzeni i kosmosowi.

 

Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, odpowiedzialna za organizację LSO opracowuje co roku nowy program zajęć. Każdy dzień jest poświęcony jednemu zagadnieniu, które uczniowie poznają poprzez szereg przeprowadzanych doświadczeń. Podsumowanie dnia ma doprowadzić do odpowiedzi na pytanie postawione o poranku.

Podczas zajęć dzieci nabywają umiejętności formułowania pytań i stawiania hipotez, kojarzenia faktów i wyciągania wniosków, dostrzegania zależności i wpływów, badania i analizy wyników badań, pracy zespołowej, stosowania wiedzy w praktyce oraz logicznego i twórczego myślenia. Scenariusze zajęć są zbudowane według zasady logiki indukcyjnej – dzieci zaczynają badanie od obserwacji poszczególnych zjawisk – przesłanek (szczegółów), a kończą wnioskiem wypływającym z badań – uogólnieniem.

Zajęcia prowadzą studenci przygotowani przez Szkołę Wyższą Przymierza Rodzin. Szkoły otrzymują co roku zestaw pomocy potrzebnych do przeprowadzenia zajęć i środki na zakupienie drugiego śniadania. W wielu szkołach, dzięki operatywności dyrektorów i wsparciu gmin, udaje się połączyć zajęcia LSO z innymi gminnymi zajęciami i dzieci po południu mają zapewniony program sportowy i rekreacyjny oraz ciepły posiłek.

 

Do góry Wstecz

 

W czasie trwania projektu każdego lata (2011-2013) są organizowane zajęcia dla piątoklasistów wyróżniających się zainteresowaniami i umiejętnością współpracy. Obozy mają rozwijać zainteresowania i aspiracje uczniów, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem podczas realizacji projektów edukacyjnych w swoich szkołach.

Po jednym uczniu z każdej szkoły uczestniczącej w projekcie bierze udział w jednym z dwóch obozów:

  • rozwijającym kompetencje matematyczno-przyrodnicze, organizowanym w Ojcowskim Parku Narodowym przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska,
  • rozwijającym kompetencje społeczne i obywatelskie, organizowanym w Warszawie przez Fundację Civis Polonus.

Co roku odbywają się trzy sześciodniowe turnusy obozów, każdy dla około 40 uczniów. Uczestnicy znajdują się w grupie dzieci, których wczesśniej nie znali, ale zajęcia integracyjne i praca grupowa nad przydzielonymi zadaniami sprzyjają szybkiemu nawiązywaniu bliskich relacji. Kierownikami i opiekunami są dyrektorzy i nauczyciele ze szkół uczestniczących w projekcie, dla których udział w zajęciach jest też inspiracją do działań edukacyjnych prowadzonych w szkołach.

 

Do góry Wstecz