Studenci przygotowani przez Szkołę Wyższą Przymierza Rodzin z Warszawy prowadzili w lipcu i sierpniu 2011 r. Letnie Szkoły Odkrywców - zajęcia wakacyjne dla wszystkich chętnych uczniów ze szkół projektowych. Głównym celem LSO jest zbudowanie szkolnego ruchu naukowego, poprzez zapoznanie dzieci z metodą pracy naukowej, która ma służyć rozwojowi wiedzy, umiejętności uczenia się, wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania otaczającego świata.
Autorskie scenariusze zajęć przygotowali eksperci SWPR. Są one budowane wokół pytania badawczego (np. Czy ziemia żyje?, Co to jest piec wszechświata? Gdzie jest woda?, Co wypełnia przestrzeń? Czy człowiek jest żywiołem?) według zasady logiki indukcyjnej – dzieci zaczynają badanie od obserwacji poszczególnych zjawisk (szczegółów), a kończą wnioskiem wypływającym ze zbadanych przesłanek (uogólnieniem).
Podczas pięciodniowych zajęć dzieci nabywają umiejętności formułowania pytań i stawiania hipotez, kojarzenia faktów i wyciągania wniosków, dostrzegania zależności i wpływów, badania i analizy wyników badań, umiejętności pracy zespołowej, stosowania wiedzy w praktyce oraz logicznego i twórczego myślenia.
W 2011 r. zajęcia obejmują pięć zagadnień związanych z kompetencjami przyrodniczymi. W kolejnych latach obejmą kompetencje matematyczno-techniczne (2012) i społeczne (2013).
Letnia Szkoła Odkrywców to element ruchu naukowego małych szkół zainicjowanego w projekcie "Z Małej Szkoły w Wielki Świat", na który składają sie również Letnie Obozy Naukowe - społeczno-obywatelskie oraz matematyczno-przyrodnicze - oraz certyfikacja szkół promujących ruch naukowy uczniów.
[srebrnagora1][srebrnagora2][srebrnagora3]Zajęcia prowadziły bardzo sympatyczne studentki, oprócz zajęć programowych, nauczyły dzieci wielu piosenek, tańców, pląsów i zabaw integracyjnych. Cały tydzień był niesamowicie pracowity. Najciekawsze okazały się przeróżne doświadczenia, dzięki którym nasi milusińscy badali wszystkie żywioły tj. ziemię, wodę, ogień, powietrze oraz - człowieka. Bardzo interesujące scenariusze, warte wykorzystania np. na zajęciach pozalekcyjnych, w świetlicach środowiskowych.
[roszkow1][roszkow3]Gratuluję autorom scenariuszy, gdyż zajęcia dla dzieci rewelacyjne. Wszyscy uczniowie z wielkim entuzjazmem angażowali się w działania. Panie Iza i Ania spisały się na medal! Ciekawie i z oddaniem poprowadziły zajęcia. Wykazały się umiejętnościami współpracy z dużą grupą uczniów – 26 osób. Serdecznością i życzliwością zjednały sobie uczestników. LSO to wspaniały pomysł!!!
[nowekurowo1]Podczas naszych letnich spotkań najbardziej podobał nam się wulkan. Został zrobiony w piaskownicy. Następnego dnia z piłek plażowych zrobiliśmy planetę. W środę było ognisko i kiełbaski. W czwartek mieliśmy się "kąpać" w basenie, ale popsuła się pogoda. Ale za to zrobiliśmy kolorowe wazony, bawiliśmy się piórkami i mydlanymi bańkami. W piątek rozmawialiśmy o człowieku. Zajęcia bardzo nam się podobały. Za rok też chcemy brać w nich udział.
Opiekowały się nami dwie panie z Warszawy - Kasia i Małgosia i nasze panie ze szkoły. Codziennie dostawaliśmy dobre śniadania.
[nadbrzez1][nadbrzez3][nadbrzez4][nadbrzez5][nadbrzez6]Jesteśmy pod wielkim wrażeniem. Zajęcia bardzo ciekawe. Codziennie z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem dzieci odkrywały tajemnice świata. Szybko zaprzyjaźniły się z prowadzącymi, które w miłej atmosferze, cierpliwie, prosto i przystępnie wyjaśniały zjawiska naszym najmłodszym odkrywcom. Wszyscy jesteśmy ciekawi, o czym będą zajęcia podczas przyszłych wakacji.
A na marginesie, w czasie, gdy dzieci dobrze się bawiły, w szkole przeprowadzone zostały wszystkie możliwe kontrole (Kuratorium, Straż pożarna, Sanepid), dawno nie mieliśmy takiego "powodzenia".
Letnia Szkoła Odkrywców okazała się ciekawym doświadczeniem dla uczniów naszej szkoły. Niebywałym zainteresowaniem cieszyły się przeprowadzane na zajęciach doświadczenia, które w wiarygodny sposób pokazały siłę żywiołów. Studenci bardzo dobrze przygotowani do zajęć, wykazali się kreatywnością w działaniu. Komunikatywni, szybko nawiązali dobry kontakt z dziećmi, co miało ogromny wpływ na realizację Letniej Szkoły Odkrywców.
Wspaniała atmosfera sprzyjająca wzajemnej współpracy. Serdeczne podziękowania dla prowadzących - Żanety i Łukasza
47 uczniów skorzystało z bardzo ciekawych zajęć prowadzonych przez przemiłe panie - Kasię i Michalinę. Dzieci poznały tajemnice ziemi, ognia, wody i powietrza oraz budowę i funkcje ciała człowieka; przeprowadzały ciekawe eksperymenty i doświadczenia. Chętni uczniowie za zgodą rodziców każdego popołudnia do wieczora wspólnie się bawili, m.in. w podchody i inne grupowe zabawy sportowo-rekreacyjne.
Atrakcją (wypróbowaną w poprzednich latach) było spanko w sali gimnastycznej w szkole, wspólne przygotowywanie i spożywanie posiłków oraz zorganizowane porządki. Cieszy to, że uczniowie codziennie rano stawiali się na zajęciach, w których aktywnie uczestniczyli. Większość wędrowała pieszo lub przyjeżdżała rowerem, a z Templewka to ponad 4 km. Decydowali się na przebywanie z rówieśnikami i udział w zajęciach projektowych, dzięki czemu w odstawkę (chociaż na kilka dni) szedł telewizor i gry komputerowe. W czwartek wszyscy uczestnicy LSO realizowali projekt o wodzie nad jeziorem w malowniczym Łagowie Lubuskim (tym od Filmowego Lata).
Uczniowie cieszyli się z godzinnej wodnej przejażdżki rowerowej. Dodatkową atrakcją był pobyt w Mostkach, gdzie dzieci obejrzały różne egzotyczne zwierzęta: małpki, wielbłądy, zebry, osły, strusie. W piątek odbyły się ostatnie wakacyjne zajęcia i z żalem pożegnaliśmy panie je prowadzące.
W opinii uczniów i ich rodziców oraz naszej - wakacyjnych opiekunów - organizowanie LSO to świetny pomysł przeciwdziałający nudzie i durnym pomysłom dzieci, które nie wiedzą co robić z nadmiarem wolnego czasu. Są uczniowie, którzy już teraz obiecują, że wezmą udział w następnych edycjach LSO. Skorzystali wszyscy - uczniowie, bo są mądrzejsi; nauczyciele, bo mogli obserwować pracę studentek i stąd czerpać inspirację do własnych działań wychowawczo-dydaktycznych oraz rodzice, bo wiedzieli, że ich dzieci były bezpieczne. Pogoda dopisała, zajęcia były prowadzone na sali gimnastycznej i na szkolnym podwórku.